Logga in   |  Bli kund
Pacific Fonder Extraordinay Brands
Kategori Kurs Avkastning i år Risk Betyg
Aktiefonder 140,05 SEK 23,20 % ej betygsatt Jämför Köp
 

Utveckling och avkastning

  • 23,20%
    i år
  • 0,01%
    1 vecka
  • 0,83%
    1 mån
  • 6,08%
    3 mån
  • 5,32 %
    6 mån
  • -8,52%
    1 år
  • -
    3 år
  • -
    5 år
  • -
    10 år
Jämför:

Fondabs index:
Branschindex:


Relaterade nyheter

  • Pacific Extraordinary Brands steg 4,7 procent i april, upp 24,3 procent i år  

    Pacific Extraordinary Brands steg 4,7 procent i april, upp 24,3 procent i år

    Pacific Extraordinary Brands steg 4,7 procent i april, vilket medför att aktiefonden är upp 24,3 procent i år. Det framgår av en månadsrapport.

    Förvaltarteamet skriver i en kommentar att en av branschens riktiga tungviktare i form av Kering som äger Gucci rapporterade sin kvartalsförsäljning under månaden.

    "Försäljningen ökade med 17,5 procent till 3,79 miljarder euro, varav Gucci ökade försäljningen med 20 procent till 2,3 miljarder euro. Gucci fortsätter att växa även i år, vilket dock ska jämföras med 2018 då försäljningen steg med 36,9 procent och 2017 med 44,6 procent. Kering räknar dock med att försäljningen nu kommer att plana ut och att trenden är att mer försäljning sker i Asien på bekostnad av Europa", kommenterar fondens förvaltningsteam.

    De tillägger att LVMH och Kering är som bekant huvudkonkurrenter i lyxvärldens absoluta toppskikt. Nu senast efter Notre Dame-branden övertrumfade de varandra i att bidra till återuppbyggnaden.

    Fonden utvecklades positivt i april, och de främsta bidragsgivarna var Porsche, Daimler och Royal Carribean Cruises. På minussidan märktes främst Signet Jewelers och Pandora.

    Under perioden avvecklades innehavet i Pandora efter en svag utveckling och ett uttömt förtroende för bolagets ledning.

    De största innehaven i fonden var per utgången av månaden LVMH, Tiffany och Kering med portföljvikterna 5,7, 5,5 respektive 5,5 procent.



    Taggar:

  • Väldigt stark rapport från Ferrari, Kina står för stor del av tillväxtökningen - Pacific-förvaltare  

    Väldigt stark rapport från Ferrari, Kina står för stor del av tillväxtökningen - Pacific-förvaltare

    Ferrari kom med en väldigt stark rapport för det första kvartalet, enligt Pacific-förvaltaren Mattias Gromark.

    Ferraris nettoförsäljning i kvartalet steg 13,1 procent till 940 miljoner euro. Väntat var 865,9 miljoner euro enligt Bloombergs sammanställning. Det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, ökade 14,1 procent till 311 miljoner euro. Analytikerna hade väntat sig 279,2 miljoner euro.

    "Det var en väldigt stark rapport med kraftigt ökande försäljning samtidigt som man försvarar sina marginaler. Försäljningsökningen drevs främst av ett ökat antal leveranser av V8-modellerna av Ferrari Portofino", förklarar Gromark som förvaltar tre fonder hos fondbolaget Pacific.

    Gromark nämner vidare att tvärt emot vad många trott så är det Kina inklusive Hongkong och Taiwan som står för den stora tillväxtökningen under perioden. Där ökade försäljningen med hela 79,2 procent.

    Ferrari är ett av de största innehaven i Pacific Extraordinary Brands med en portföljvikt på nära 6 procent vid den senaste innehavsrapporteringen.

    Ferrari-aktien är upp nästan 5 procent i förhandeln.



    Taggar:
    #mutualfunds  

  • Pacific Extraordinary Brands ökade 0,9 procent i mars, upp nästan 20 procent i år  

    Pacific Extraordinary Brands ökade 0,9 procent i mars, upp nästan 20 procent i år

    Pacific Extraordinary Brands ökade 0,9 procent i mars, vilket medför att fonden är upp 18,7 procent hittills i år. Det framgår av en månadsrapport.

    Förvaltarteamet skriver i en kommentar att under månaden såg man ett par bakslag. Ett av dessa var Bang & Olufsen som guidade för lägre försäljning i spåren av lägre efterfrågan från bland annat bilindustrin med kraftigt fallande aktiekurs som resultat.

    Även inom modebranschen anses det bli allt tydligare vilka som är vinnarna i kampen om kunderna på de större marknaderna.

    "LVMH, Moncler och Kering framstår som de klarast lysande stjärnorna som anpassat sig bäst till ändrade konsumentmönster. Detta medan andra klassiska modehus som Prada, Tod´s och Salvatore Ferragamo inte ännu har lyckats hänga med i utvecklingen vilket även avspeglas i bolagens aktiekurser. Fonden är investerad i LVMH, Kering, Prada och Salvatore Ferragamo av ovannämnda", berättar förvaltaren.

    Under perioden avyttrades innehavet i Sands China och Dufry, medan innehavet i Shangria La Hotels ökades.

    De främsta bidragsgivarna under perioden på bolagsnivå var Shiseido, LVMH och Chow Tai Fook Jewellry. På minussidan märktes Bang & Olufsen, Prada och Richemont.

    De största innehaven per utgången av månaden var Shiseido, Shangri La Asia och LVMH med portföljvikterna 5,4, 5,3 respektive 5,2 procent.



    Taggar:
    #mutualfunds  



  • Linjegraf
  • Områdesgraf
 

Innehav och fördelning


 

Avgifter och handelsrutiner

 

Placeringsinriktning

Fonden är en global aktiefond med inriktning på företag med starkt varumärke. Fondens målsättning är att uppnå en utveckling som är bättre än fondens jämförelseindex, MSCI All Country Daily Net Return i SEK, i stigande och fallande marknader. Fonden är aktivt förvaltad och följer inget index. Fondens medel placeras främst i aktier och aktierelaterade instrument, räntebärande instrument, derivatinstrument*, fondandelar samt på konto hos kreditinstitut. Derivatinstrument får användas, dels för att effektivisera förvaltningen i syfte att minska kostnader och risker i förvaltningen, dels som ett led i placeringsinriktningen för att öka avkastningen. Köp och försäljning av fondandelar kan normalt ske alla vardagar. Fonden lämnar inte utdelning till fondandelsägare eller någon annan. Fonden passar investerare med en investeringshorisont på minst fem år. *) Derivat, t ex aktieindexterminer, är ett värdepapper vars värde är kopplat till en underliggande tillgång.

Fondens startår: 2016-06-01 Fondens Bolag: Pacific Fonder FondStorlek: 21,58 milj SEK